Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
x

Απόφαση 6-2/25.06.2020 ΔΣ ΠΕΔ-ΙΝ: «Ανάπτυξη του Θαλάσσιου Τουρισμού στα Ιόνια Νησιά»

Απόφαση 6-2/25.06.2020

του Διοικητικού Συμβουλίου

της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Ιονίων Νήσων

 

Θέμα: « Ανάπτυξη του Θαλάσσιου Τουρισμού στα Ιόνια Νησιά».

 

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Ιονίων Νήσων πραγματοποιήθηκε σήμερα, Πέμπτη 25 Ιουνίου 2020 και ώρα 14:00, στην αίθουσα συνεδριάσεων της ΠΕΔ-ΙΝ, Λεωφόρος Αλεξάνδρας 13 στην Κέρκυρα, ύστερα από τη με αριθμό πρωτ. 825/19.06.2020, πρόσκληση του Προέδρου της κου Αλέξανδρου Παρίση, η οποία επιδόθηκε νόμιμα στα μέλη.

   

Στη συνεδρίαση παραβρέθηκαν δεκατέσσερα  (14) από τα εικοσιένα (21) μέλη του ΔΣ της ΠΕΔ-ΙΝ:

             Παρόντες:

  1. Αλέξανδρος Παρίσης, Πρόεδρος, Δημ. Σύμβουλος Αργοστολίου
  2. Ιωάννης Τρεπεκλής,Αντιπρόεδρος, Δημ. Σύμβουλος Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων
  3. Μερόπη-Σπυριδούλα Υδραίου, Δήμαρχος Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων
  4. Κωνσταντίνος Λέσσης, Δήμαρχος Νότιας Κέρκυρας
  5. Γεώργιος Μαχειμάρης, Δήμαρχος Βόρειας Κέρκυρας
  6. Χαράλαμπος Καλός, Δήμαρχος Λευκάδας
  7. Γεώργιος Κατσιβέλης, Δήμαρχος Ληξουρίου
  8. Παύλος Δάγλας, Δήμαρχος Μεγανησίου
  9. Δημήτριος Μεταλληνός, Δημ. Σύμβουλος Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων
  10. Γεώργιος Καλούδης, Δημ. Σύμβουλος Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων
  11. Κωνσταντίνος Γρηγορόπουλος, Γραμματέας, Δημοτ. Σύμβουλος Βόρειας Κέρκυρας
  12. Κωνσταντίνος Δρακονταειδής, Δημοτ. Σύμβουλος Λευκάδας
  13. Γεράσιμος Φόρτες, Δημοτ. Σύμβουλος Αργοστολίου
  14. Διονύσιος Τρούσσας (Ντάσσης), Δημοτ. Σύμβουλος Ζακύνθου

 

Απόντες:

  1. Νικήτας Αρετάκης, Δήμαρχος Ζακύνθου
  2. Θεόφιλος Μιχαλάτος, Δήμαρχος Αργοστολίου
  3. Σπυρίδων Βλαχόπουλος, Δήμαρχος Παξών
  4. Γεράσιμος Μονιάς-Νέτης, Δήμαρχος Σάμης
  5. Διονύσιος Στανίτσας, Δήμαρχος Ιθάκης
  6. Ιωάννης Πιέρρης, Δημ. Σύμβουλος Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων
  7. Στυλιανός Σπαθής, Δημ. Σύμβουλος Σάμης

 

         Αφού διαπιστώθηκε απαρτία, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. της ΠΕΔ Ιονίων Νήσων κος Αλέξανδρος Παρίσης, αναφέρει στα μέλη ότι υπάρχει ένα σοβαρό θέμα που αφορά την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού,  έχει σχέση με το άνοιγμα των θαλάσσιων συνόρων για θαλαμηγούς υπό ξένη σημαία  και επηρεάζει άμεσα και τα Ιόνια Νησιά. Για το θέμα αυτό επισυνάπτεται αναλυτική εισήγηση, στην οποία αναφέρονται τα ακόλουθα:

«Ο θαλάσσιος τουρισμός βασίζεται κατά κύριο λόγο στα θαλαμηγά σκάφη - κυρίως υπό ξένη σημαία, καθώς οι πλοιοκτήτες και ναυλωτές (στην συντριπτική πλειοψηφία αλλοδαποί) των εν λόγω σκαφών, προέρχονται από υψηλή και πολύ υψηλή εισοδηματική τάξη.

Τα σκάφη αυτά εφοδιάζονται στους λιμένες εκκίνησης με καύσιμα, χρησιμοποιούν τις μαρίνες και τις υπηρεσίες των κατά τόπους λιμένων, πραγματοποιούν τροφοδοσίες και λαμβάνουν πληθώρα άλλων υπηρεσιών όπως, ενδεικτικώς  αναφέρουμε:  Τεχνικές υπηρεσίες, προμήθειες υλικών και εξοπλισμού, τοπικές μεταφορές, μουσεία, περιηγήσεις, δραστηριότητες, ψυχαγωγία.

Οι επιβάτες τους, χρησιμοποιούν τα τοπικά αεροδρόμια με  ιδιωτικά αεροσκάφη - ελικόπτερα, καθώς και υπηρεσίες πολυτελών αυτοκινήτων με οδηγό.  Ακόμη, τα σκάφη αυτά έχουν - κατά μέσο όρο - μόνιμα πληρώματα 10 ατόμων με υψηλά μισθολόγια ωφελώντας τοιουτοτρόπως τις τοπικές κοινωνίες (μέσω σίτισης, ρουχισμού, μετακινήσεων και ψυχαγωγίας).

 Είναι πρόδηλο ότι ο θαλάσσιος τουρισμός μπορεί να λειτουργήσει ως αναπτυξιακός μοχλός της Εθνικής Οικονομίας και να συμβάλλει με αξιοσημείωτο ποσοστό στο ΑΕΠ, όπως η ναυτιλία και οι άλλες μορφές τουρισμού.

Η Ελλάδα, όντας η πρώτη χώρα της Ευρώπης με πάνω από 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής, μοναδική πολυνησία, με πολυπληθείς ναυτότοπους, μακραίωνη ναυτική παράδοση και ιστορική ναυτοσύνη, αποτελεί έναν εξαιρετικά ελκυστικό προορισμό με ολοένα αυξανόμενη επισκεψιμότητα.

 Εν μέσω της απρόσμενης παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, η πατρίδα μας χάρις στην συντονισμένη προσπάθεια και υποδειγματική αντιμετώπιση της Κυβέρνησης, κατάφερε να βγει νικητής, να διαφημιστεί στο εξωτερικό για την επιτυχία αυτή, με αποτέλεσμα το τουριστικό προϊόν «Ελλάδα» να έχει υψηλή ζήτηση.

 Ακόμη, μαζί με την Κροατία, αποτελούν τους μοναδικούς ασφαλείς προορισμούς για θαλάσσιο τουρισμό, με αποτέλεσμα, οι θαλαμηγοί που θα επισκέπτονταν την Ιταλία, τη Γαλλία και την Ισπανία - τους τρεις πιο δημοφιλείς προορισμούς για yachting - να επιθυμούν να επισκεφθούν την πατρίδα μας, γεγονός που πρέπει να εκμεταλλευτούμε προς όφελος της οικονομίας μας.

 Προς ενημέρωσή σας, η Κροατία είναι ανοιχτή για τα σκάφη υπό ξένη σημαία από 15 Μαΐου, η Ιταλία από 3 Ιουνίου, και τέλος, ακόμα και η Τουρκία δέχεται σκάφη αναψυχής από τις 11 Ιουνίου.

Θα πρέπει εμφατικώς να τονισθεί πως η Τουρκία με μεγάλη επιτυχία έχει κερδίσει ένα ικανότατο μέρος της αγοράς του θαλάσσιου τουρισμού, ένεκα της εχθρικής και προστατευτικής νομοθεσίας μας στον τομέα αυτόν, και η Αλβανία είναι το ανερχόμενο «αστέρι» του yachting εξαιτίας μας.

 Συγκεκριμένα, με βάση τα ανακοινωθέντα από τα αρμόδια Υπουργεία υγειονομικά πρωτόκολλα, που θα ισχύσουν σε διάφορους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας και τα οποία ο καθένας από εμάς οφείλει να σεβαστεί και να ακολουθήσει, δεν έχει συμπεριληφθεί καμία απολύτως διάταξη ούτε γίνεται πουθενά αναφορά στον κλάδο του θαλασσίου τουρισμού για σκάφη υπό ξένη σημαία.

Πρέπει να αναφερθεί επίσης ότι υφίσταται έντονο ενδιαφέρον από ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής - ιδιωτικών και επαγγελματικών - υπό ξένη σημαία για τους όρους και τις προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες θα δύνανται αυτά να εισέλθουν ακινδύνως στη χώρα μας με γνώμονα, όχι μόνο την υγεία και την ασφάλεια των επιβατών τους, αλλά και όσων θα έρθουν σε άμεση επαφή μαζί τους.

Προκαλεί δε εύλογη απορία και στους ίδιους το γεγονός ότι η Πολιτεία, μέχρι και σήμερα, δεν έχει εκδώσει σχετικές ανακοινώσεις, παρέχοντας σαφείς οδηγίες και διευκρινήσεις επί του θέματος και συγκεκριμένα για την ακριβή ημερομηνία που θα δύναται να καταπλεύσει ένα σκάφος υπό ξένη σημαία σε ελληνικό λιμένα, προκειμένου και αυτοί με τη σειρά τους να οργανώσουν και να προετοιμάσουν, εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, την επίσκεψή τους στη χώρα μας.

Πρέπει να προστεθεί το γεγονός ότι οι συνεχείς χρήσεις των πτήσεων transit οδηγούν  στη χώρα μας πολίτες ποικίλων κρατών, με τα οποία  οι αεροπορικές συνδέσεις  δεν επιτρέπονται, λόγω της εκεί μεγάλης διάδοσης του COVID-19. 

 Αναγνωρίζοντας ότι το συγκεκριμένο ζήτημα θα προάγει τη χώρα μας και θα τονώσει την Εθνική μας Οικονομία - κυρίως τα νησιά μας - σε μία τόσο ιδιαίτερη περίοδο που διάγουμε, σας παρακαλώ να εγκύψετε στο σοβαρότατο αυτό θέμα που απασχολεί τον κλάδο και που δεν είναι άλλο από την πλήρη άρση όλων των περιορισμών ναύλωσης σκαφών υπό ξένη σημαία. Θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι οι περιορισμοί με βάση τα ΦΕΚ που επισυνάπτονται είναι οι εξής:  

  1. Τα σκάφη υπό ξένη σημαία επιτρέπεται να έρθουν ΜΟΝΟ με πλήρωμα στην   ηπειρωτική Ελλάδα, μόνο σε μαρίνες ή σε ναυπηγεία.
  2. Απαγορεύεται να έρθουν με επιβάτες (δηλαδή με ναυλοσύμφωνο).
  3. Απαγορεύεται να έρθουν στη νησιωτική χώρα.
  4. Απαγορεύεται να εισέλθουν από Αλβανία και Τουρκία, τις γείτονες χώρες από όπου συνήθως εισέρχονται.
  5. Ύπαρξη του Ν. 4504/2017, άρθρο 136, απαγόρευση επιβίβασης/αποβίβασης εντός Ελλάδος για μη ελληνικά σκάφη.

 Εν αντιθέσει, τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής υπό ελληνική σημαία επιτρέπεται να κάνουν ναύλα (δηλαδή να φέρουν επιβάτες) από τέλη Μαΐου.

Οι περιορισμοί αυτοί έχουν θεσπιστεί βάσει της υφιστάμενης νομοθεσίας, η οποία όχι μόνο δεν προσελκύει ξένα σκάφη αναψυχής να ελλιμενίζονται στην Ελλάδα, αλλά αντιθέτως τα αποτρέπει (άρθρο 136, Ν. 4504 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει).

 Κλείνουν τα θαλάσσια σύνορα για τις θαλαμηγούς υπό ξένη σημαία με σκοπό υποτίθεται να κερδίσουν ναύλα τα σκάφη υπό ελληνική σημαία, όπου στην πραγματικότητα, η ελληνική αγορά ΔΕΝ προσφέρει σκάφη τέτοιων μεγεθών.

Πρωτόκολλα υγείας υπάρχουν και μπορούν να εφαρμοστούν και για τα υπό ξένη σημαία σκάφη. Τα πληρώματα τέτοιων σκαφών υποβάλλονται σε συνεχή τεστ για τον κορονοϊό καθώς εξυπηρετούν VIP ιδιοκτήτες και πελάτες, που όπως μπορείτε να φανταστείτε είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και απαιτητικοί.

 Η Ελλάδα εκ της γεωστρατηγικής θέσης της φέρει συγκριτικό πλεονέκτημα ως προς τις δυνατότητες ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού και των δραστηριοτήτων γύρω από αυτόν.

Στόχος είναι να γίνει η χώρα μας αυτή που θα καθορίζει τις εξελίξεις του κλάδου αποβάλλοντας τον μανδύα του προστατευτισμού, προσελκύοντας επενδύσεις σε υποδομές, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας, εκσυγχρονίζοντας τις μαρίνες και προσφέροντας υπηρεσίες υψηλού επιπέδου προσαρμοσμένου στις σύγχρονες παγκόσμιες τουριστικές τάσεις, και εν γένει να καταστεί μια από τις κυριότερες αγορές που συγκροτούν την παγκόσμια αγορά του θαλάσσιου τουρισμού».

Για το θέμα αυτό έχει εκδοθεί διαμαρτυρία των επαγγελματιών θαλάσσιου τουρισμού, η οποία επίσης επισυνάπτεται στις εισηγήσεις.

Στη συνέχεια ο Πρόεδρος της ΠΕΔ-ΙΝ κος Αλέξανδρος Παρίσης, δίνει το λόγο στην κα Ελίζα Γεωργάτου εκ μέρους των επαγγελματιών του θαλάσσιου τουρισμού, η οποία  ενημερώνει ότι ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού στα ελληνικά νησιά πλήττεται αδικαιολόγητα λόγω της απαγόρευσης κατάπλευσης των θαλαμηγών, η παρουσία των οποίων κινεί ενεργά την τοπική οικονομία των νησιών μας. Δεν υπάρχει ακόμη πρόβλεψη για το πότε, πως και αν θα επιτραπεί το άνοιγμα αυτού του κλάδου με αποτέλεσμα μεγάλος αριθμός θαλαμηγών να επιλέγουν ανταγωνιστικά λιμάνια σε γειτονικές χώρες.

  Ακολούθησε διαλογική συζήτηση των μελών  και στη συνέχεια

Ομόφωνα αποφασίζουν

   Ο τομέας του θαλάσσιου τουρισμού έχει σημαντικά προβλήματα σχετικά με το άνοιγμα των θαλάσσιων συνόρων και τους ελεύθερους πλόες στην ελληνική επικράτεια, όλων των σκαφών αναψυχής. Για την αντιμετώπιση όλων αυτών των προβλημάτων ζητάμε:

  1. Να επιτραπεί στα σκάφη αναψυχής που ελλιμενίζονται στο εξωτερικό, ανεξαρτήτως σημαίας, είτε πρόκειται για ιδιωτικά είτε για επαγγελματικά  (δηλαδή εκτελούν ναύλους), η είσοδος τους στα λιμάνια όλης της χώρας, ηπειρωτικής και νησιωτικής.
  2. Όλα τα λιμάνια της χώρας, τα οποία έως τώρα ήταν λιμάνια εισόδου να παραμείνουν λιμάνια εισόδου.
  3. Στα σκάφη αυτά, που ελλιμενίζονται στο εξωτερικό και έρχονται στη χώρα μας,  να επιτρέπεται να επιβαίνουν και πλήρωμα και επιβάτες.
  4. Να γνωστοποιηθεί άμεσα το υγειονομικό πρωτόκολλο άφιξης, για το πλήρωμα και τους επιβάτες.
  5. Τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής με ξένη σημαία, που εκτελούν ναύλο, δεν επιτρέπεται να επιβιβάζουν και να αποβιβάζουν επιβάτες στην ελληνική επικράτεια χωρίς προηγούμενη έκδοση ελληνικής άδειας επαγγελματικού πλοίου αναψυχής, με όσες διαδικασίες προβλέπει σήμερα ο νόμος. Ζητάμε να ισχύσει ότι ισχύει για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και την αντίστοιχη είσπραξη από το ελληνικό δημόσιο  του ΦΠΑ, που επιβάλλεται στο ναύλο,  το οποίο και  αποτελεί πολύ σημαντικό έσοδο.

 

Η απόφαση αυτή έλαβε αριθμό: 6-2/ 25.06.2020

 

 

   ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΠΕΔ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ

 

   Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΠΕΔ – ΙΝ

     Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΤΗΣ ΠΕΔ - ΙΝ

 

 

 

     ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΡΙΣΗΣ

Δημοτικός Σύμβουλος Αργοστολίου

   ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΡΗΓΟΡΟΠΟΥΛΟΣ

   Δημοτικός Σύμβουλος Βόρειας Κέρκυρας